Średniowiecze

Filozofie średniowiecza



Augustynizm – fil.św. Augistyna ukazująca dramat człowieka usytuowanegp pomiędzy istotami wyższymi (aniołami) a zwierzętami. Wg.nauki św. Augustyna człowiek posiada dobrą, nieskażoną duszę i grzeszne ciało. Stały konflikt, jaki toważyszy czlowiekowi, to koniecznośc ciąglego wyboru pomiędzy tym, czego żąda pobożna dusza, a tym, czego pragnie bezwstydne ciało. Augustyn pochwala wieczne, choć niezwykle trudne dążenia czlowieka do doskonalości, a jako nagrodę wskazuje zbawienie po śmierci. Św. Augustyn stworzył TEODYCEE ( trzy tezy ) : 1. Bóg jest wszechmogący 2. Bóg jest nieskazitelnie dobry 3. Zło istnieje Tomizm – fil. Św. Tomasza z Akwinu, zwana ‘ harmonijna ‘. Wg.św. Tomasza świat jest hierarchicznie upożądkowany przez Boga i dlatego należy pogodzić się ze swoim m-cem na drabinie bytów i żyć tak, aby nie przekraczać reguł chrześcijańskiego dekalogu. Franciszkanizm - fil.radosna, płynąca z przekonania o wszechogarniającej miłości Boga do świata. Franciszkanie byli zwolennikami idei ubóstwa, życia w cnocie. Propagowali wiarę w dobro i piękno wszelkiego istnienia. Toecentryzm – pogląd umieszczający Boga w centrum wszechświata. Życie ludzkie podporządkowane wartościom duchowym. Scholastyka – fil.szkolna. jt.sp.dowodzenia zalożonych twierdzeń drogą logicznego rozumowania. Za ojca scholastyki uznaje się św. Anzelma. Zw. Z fil. Św. Tomasza Stoicyzm – fil.zapoczątkowana przez Zenona z Kition, kt.uważał, że należy pogodzić się z prawami natury, zachować niewzruszony spokój i dążyć do cnoty jako najwyższej wartości. Asceza – charakterystyczna dla średniowiecza postawa, polegająca na calkowitym wyrzeczeniu się życia doczesnego, w celu uzyskania wiecznego zbawienia w niebie. Asceta świadomie przyjmowal cierpienie, umartwial się, żył w ubóstwie i pokucie ofiarując swe życie Bogu. Mistyka – tworca – św. Bernard ( fr) . Kontakt z Bogiem poprzez uczucia oraz kontemplacje. Kontaktu z Bogiem - stan ekstazy