BAROK
CZAS TRWANIA EPOKI NASTRÓJ EPOKI FILOZOFIA EPOKI ARCHITEKTURA MALARSTWO I RZEŹBA MUZYKA LITERATURA
GENEZA NAZWY
„Barok” miał jako nazwę tę zaletę, że wyzbyty był wyraźnego akcentu wartościującego, a nadto „obsługując” sztukę i literaturę, wskazywał łącznie na szersze przejawy wspólnych dla kultury epoki zjawisk. Wada terminu była jego zagadkowość. Słowo podobno wywodzi się z języka portugalskiego, w którym barocco oznacza rzadką i cenną perłę o nieregularnym kształcie lub w ogóle jakiś nieprawidłowy, kapryśny wytwór sztuki. Inni uważają, że słowo „barok” wywodzi się z języka włoskiego i oznacza śmieszny, dziwaczny.
CZAS TRWANIA EPOKI
W EUROPIE
Barok to epoka w historii kultury trwająca od połowy XVI w. do końca XVII stulecia.
POLSKA
W Polsce tendencje barokowe pojawiają się nieco później- ostatnie 20-lecie XVI w. i trwają znacznie dłużej- do połowy XVIII stulecia.
WZORCE OSOBOWE:
SZLACHTA- zapatrzona w swą rzekomą sarmacką wyższość nad innymi narodami. Jeszcze w XVI wieku pojęcie sarmatyzmu obejmowało pozytywne cechy szlacheckie - patriotyzm, pracowitość, uczciwość, ale w XVII wieku miejsce dawnych cnót zajęły wady - obojętność wobec losów ojczyzny, warcholstwo, pijaństwo, rozluźnienie
MARINIZM- Nazwa ta pochodzi od nazwiska włoskiego pisarza Gimbattista Marino, marinizm to inaczej kwiecisty barok; odrzucał renesansową harmonię między treścią a formą i kładł nacisk na formę; lubował się w olśniewających konceptach, wymyślnych epitetach i metaforach.
SARMATYZM- Całą brać szlachecką jednoczyło poczucie narodowej potęgi, przekonanie o świetności polskiego ustroju - monarchii ograniczonej prawami stanu szlacheckiego - nadto świadomość tradycji rodowej i starodawności sarmackiej, co wiązało się z ideą pochodzenia Polaków jakoby od starożytnych Sarmatów. Duma z tego potężnego sarmackiego dziedzictwa była też nieodłączną cechą barokowej mentalności. Dopiero z czasem, w XVIII w. ukształtowało się ujemnie nacechowane określenie sarmatyzm, oznaczające całokształt siedemnastowiecznych obyczajów i kultury szlacheckiej, zwykle utożsamianych z samowolą, zacofaniem, pogardą, niechęcią do cudzoziemców, dewocją i ciasnym tradycjonalizmem. Szlachcic - rycerz był obrońcą złotej wolności, systemu społeczno-państwowego, który gwarantował mu uprzywilejowane miejsce w Rzeczypospolitej. Już w wieku XVII w ideologii sarmackiej ujawniły się również hasła mesjanistyczne, wspomagane i rozwijane przez Kościół. Polska, a więc rycerska szlachta miała odegrać szczególną rolę w całej wschodniej Europie poprzez krzewienie idei chrześcijańskich. Szlachcic - obrońca wiary, obrońca Najświętszej Marii Panny stawał na straży suwerenności chrześcijańskiej Europy, strzegł przed niebezpieczeństwem pogaństwa i innowierstwa. Polska pełniła w ideologii sarmackiej rolę "przedmurza chrześcijaństwa", najdalej na Wschód wysuniętego bastionu Rzymu.
KONTRREFORMACJA:
KONTRREFORMACJA
zwalczanie wewnętrzne
reformacji zmiany w kościele
1.Zwalczanie reformacji:
*Święta Inkwizycja
*Święte Officjum- sąd złożony z siedmiu kardynałów
*zabijanie, palenie na stosie
*przesłuchania, tortury
2.Wewnętrzne zmiany w kościele:
Próbą wprowadzenia porządku w kwestiach wiary był sobór w Trydencie (1545-1563)
*za podstawę wiary uznano pismo św. i tradycję (tradycja-wydarzenia, których nie ma w biblii
*sprzeciw przeciw tłumaczeniu biblii na języki narodowe
*msze prowadzone po łacinie
*do zbawienia potrzebna są dobre uczynki i wiara
*księża żyją w celibacie
*siedem sakramentów świętych
*kształcenie kleryków w seminariach duchowych
*biskupi przebywają w diecezjach
*tworzenie większej ilości parafii (blisko do kościoła)
*zakaz sprzedaży odpustów
DOMINUJĄCE MYŚLI:
„Myślę, więc jestem”
„Istota ludzka jest sama sobie przeciwna”
„Człowiek jest trzciną myślącą”
Wiek XVII w Europie jest okresem wielu zmian i wstrząsów. Po soborze trydenckim rozłam w świecie chrześcijańskim stał się faktem, a Kościół katolicki podjął reformy wewnętrzne i dążył do odzyskania utraconego autorytetu (kontrreformacja).
Dokonywały się przeobrażenia ustrojowe we Francji, Szwecji, Rosji, Anglii:
*rozpada się renesansowy ład, harmonia, ludzie zaczynają dostrzegać ulotność życia, dramatyczność codzienności polegającą na zachwianiu dotychczasowych autorytetów; *filozofia baroku czyni sobie podmiotem człowieka zagubionego w rzeczywistości, która staje się obca i niezrozumiała, zaskakująca swoją złożonością, a przede wszystkim nieskończonością
*człowiek pozostawiony sobie samemu (nie odczuwa już tak jak w renesansie opieki Boga nad sobą) zmuszony jest rozpocząć refleksje nad własną istotą, bytem, aby stwierdziwszy, że istnieje („Myślę więc jestem” Kartezjusz) rozpocząć tworzenie wiedzy o Bogu i rzeczywistości;
*z niepewności człowieka pozbawionego Opatrzności rodzi się pewność, że chociaż zawieszony w „otchłani” świata, może określić swoje miejsce i sens życia za pomocą myśli i rozumu, a także uzasadnić istnienie Boga;
Kartezjusz- Twierdził, że trzeba zwątpić we wszystko, co nam się wydaje prawdą, bo w gruncie rzeczy nie umiemy nawet odróżnić jawy od snu. Droga zwątpienia wiedzie jednak do jedynej prawdy absolutnej pewnej- z faktu, że myślę, wynika pewność, że istnieję. „Myślę, więc jestem”- mawiał filozof. Kartezjusz był racjonalista, tzn. uznawał, że w procesie poznania rozum jest najważniejszy. Do rozumu powinna dostosować się ludzka wola, która może podejmować decyzje właściwe tylko w jego granicach.
Blaise Pascal, drugi obok Kartezjusza barokowy filozof, twierdził, iż człowiek nie może w sposób bezsporny dowieść rozumnego istnienia Boga, musi jednak przyjąć jedną z dwóch możliwości:
*założyć, że Bóg istnieje (po śmierci osiągnie się życie wieczne, w przeciwnym razie, gdy okaże się, że Boga nie ma, człowiek nie traci niczego);
*przyjąć, że Boga nie ma (jeśli go rzeczywiście nie ma, nic się nie stanie, lecz w przeciwnym razie można utracić życie wieczne);
Pascal doskonale zdawał sobie sprawę, że człowiek w swoim poznaniu jest ograniczony z tej racji, iż stanowi tylko znikomy punkt w ogromie wszechświata i niepojętej wieczności, jednak podkreślał godność człowieka i jego zdolność myślenia, określając go mianem „myślącej trzciny”, dla której wygodniej i bezpiecznie jest wierzyć w istnienie i moc Boga. CECHY ARCHITEKTURY BAROKOWEJ:
*monumentalność
*dynamika
*bogactwo dekoracji i form ornamentalnych
*hierarchizacja elementów kompozycyjnych kulminująca na osi środkowej
*efekty światłocieniowe uzyskiwane przez wygięcie elewacji, przerywanie gzymsów
*wnętrza ozdobione sztukateriami, malowidłami
*różnorodne rozwiązania elewacji i rzutów kościołów: fasady parawanowe, wieże, kopuły na skrzyżowaniu naw, plany podłużna, elipsyczne
*monumentalne założenia klasztorne zbliżone do pałacowych
*w architekturze świeckiej typ pałacu między dziedzińcem i ogrodem; we wnętrzach, zazwyczaj na osi gł. Salon i reprezentacyjna klatka schodowa, ogród o układzie osiowo- geometrycznym
*rozwój urbanistyki: owalne, okrągłe i prostokątne place z zasadą trójpromienistego rozgałęzienia arterii
PRZYKŁADY BUDOWLI BAROKOWYCH:
-Giacome Della Porta- kościół Pi Geszi w Rzymie
-Francesco Bartonini- św. Agnese w Rzymie
-Luis le Vau & Jules Abrdonin- Pałac w Wersalu
-Lucas von Hildebraudt- Góry Belweder, Wiedeń
-Jacoh Praudtauer
PRZYKŁADY BUDOWLI BAROKOWYCH W POLSCE:
-M. Castelli- kierował budową Zamku Królewskiego w Warszawie, projekt Zamku Ujazdowskiego
-Tylman z Gameren- budowa pałacu Krasinskich, kościoła i klasztoru Bernardynów na Czarniakowie w Warszawie, Sakramentek w Warszawie, pałaców w Nieborowie i Starym Otwocku, kolegiaty Św. Anny w Krakowie
-A.W. Locci- prowadził prace przy budowie pałacu w Wilanowie i zespole klasztornym Kapucynów w Warszawie
-P. Ferrari- rozbudowa kościoła Cystersów w Lądzie, kopuła kościoła Filipinów w Gostyniu, pałac Leszczyńskich w Rydzynie
-Jakub Fontana- przebudowa pałacu w Radzyniu Podlaskim i Zamku Królewskiego w Warszawie
-Józef Fontana- przebudowa pałacu Zamoyskiego w Warszawie i pałacu Paców w Warszawie, przebudowa kościołów w Warszawie i Miedniewicach
MALARSTWO:
CECHY MALARSTWA BAROKU:
*w malarstwie religijnym dominowała tematyka mistyczno- symboliczna martyrologiczna
* w malarstwie świeckim dominowały sceny mitologiczne, alegoryczne, historyczne i portret, a także pejzaż, martwa natura
*kompozycja baroku opierała się na układach diagonalnych i silnych efektach światłocieniowych
*ostry światłocień
*dynamizm, ekspresja
*w malarstwie ściennym stosowano iluzjonizm
* w grafice dominował miedzioryt akwaforta
*nastąpił też rozwój rzemiosła artystycznego: ceramiki, meblarstwa i tkactwa
MALARZE BAROKU:
-Nicolas Poussin- „Et in Arcadraego”
-Claude Lorrain- „Pejzaż z ofiarą dla Apollina”
-Annibale Caracci- „Pieta”
-Guido Reni- „Aurora”
-Peter Paul Rubens- „Ukrzyżowanie”, „Autoportret”
-Diego Velŕzquez- „Las Meniuas”
-Frans Hals- „Peter van der Broecke”
-Jan van Goyen- „Wiatrak i rzeka“
-Rembraudt van Rijn- “Jan six”, „Syn marnotrawny”
-Jan Steen
-Verneer- “Lekcja muzyki”
-J.Jordaens- “Król pije”, “Czterech ewangelistów”
PRZEDSTAWICIELE POLSKIEGO MALARSTWA EPOKI BAROKU:
-T. Dolabella- „Bitwa pod Lepanto”, „Św. Stanisław z Piotrowinem przed sądem królewskim”
-J. Tretko- „Portret Jana III”
-M.A. Palloni- Freski w kaplicy pomisjonarskiej w Łowiczu
-J. Szymonowicz- Siemiginowski- „Jesień”, „Cztery pory roku”
RZEŹBA:
CECHY RZEŹBY BAROKOWEJ:
*silna dynamika
*patos
*ruch
*teatralnośc gestu
*układy kontrapostowe
*ujęcie postaci w zwrotnym momencie akcji
*dążenie do oddania silnych odczuć i stanów ekstazy
*fantazyjna ornamentyka
*falistość bryły, fasady
RZEŹBIARZE BAROKOWI:
-G. Bernini- „Apollo i Dafne”, “Popiersie Constanzy Buonarelli”, “Ekstaza św. Teresy
-Ch.A. Coysevox
-A. Cano
-I. Günther
RZEŹBIERZE POLSKIEGO BAROKU:
-J.CH. Falconi- dekoracje stiukowe w wielu kościołach, m.in.: Św. Piotra I Pawła w Krakowie, w kaplicy Oświęciminów
-B.Fontana- dekoracje stiukowe I rzeźby figuralne w kościele Św. Anny w Krakowie
-A. Schlüter- dekoracje rzeźbowe w Kaplicy Królewskiej w Gdańsku, w pałacu w Wilanowie I pałacu Krasińskich w Warszawie
GATUNKI MUZYKI BAROKU:
*psalmy
*msze
*fantazje
*toccaty
*ciacony
*ricercary
*motety
*tria organowe
* canzony
*passacaglia
*preludia
*inwencje
*kanon
*fuga (Jest utworem instrumentalnym, której temat kilkakrotnie przechodzi kolejno przez wszystkie głosy. Słuchając mamy wrażenie, że głosy się nawzajem ścigają.)
*opera (Stanowi ona połączenie dramatu- libretto- tekst opery, muzyki- aktorzy-śpiewacy, chór, orkiestra, plastyki- dekoracje i kostiumy i baletu.)
*uwertura (Orkiestrowy wstęp do opery, operetki, oratorium. Samodzielny utwór symfoniczny).
*oratoria i kantaty (Są zbliżone formą do opery. Występują w nich śpiewacy- soliści, chór i orkiestra, lecz nie ma akcji scenicznej. Tok akcji oratorium- przeważnie jest to fragment z życia Chrystusa, opisuje tzw. Recytatyw, czyli śpiewna deklamacja wykonywana przez solistów).
*pasja (utwór wokalny lub wokalno- instrumentalny opisujący męki Chrystusa).
SZKOŁY ROZWOJU MUZYKI BAROKOWEJ:
a)Operowa szkoła wenecka
*C.Monteverdi- wprowadził arie i duety, stosowanie chromatyki i dysonansów, opieranie się na systemie dur- moll, rozwinięcie składu orkiestry, wprowadzenie wstawek baletowych, wprowadzenie wstępu instrumentalnego
*F.Cavalli
*A.Cesti
*A.Vivaldi
b)Szkoła neapolitańska
*A.Scarlatti
*N.Porpora
*G.B.Pergolesi- twórca La serva padrone- pierwszej opery buffa
*N.Piccini
*D.Cimarosa- stworzenie opery buffa, arii ABA1, wprowadzenie dwóch rodzajów recytatywów.
*G.Paisiello
*N.Jommelli
c)Szkoła rzymska
*D.Mazzocchi, S.Landi
Położyli w operze nacisk nie na śpiew solowy ale na muzykę chóralną, a nawet polichóralną
d)Szkoła francuska
*J.B.Lully- stworzył uwerturę francuską, libretta oper opierał na mającym światową rangę dramacie francuskim.
MUZYKA INSTRUMENTALNA W BAROKU:
INSTRUMENTY:
*Smyczkowe: skrzypce, altówki, wiolonczele i kontrabasy- o rozmiarach i kształtach bardzo zbliżonych do instrumentów znanych nam współcześnie
*Fortepian- stworzony przez Bartolommeo Cristofori, wyparł klawesyn
*Flety-produkowano flety z podwójnymi dolnymi dwoma otworami i są to flety proste barokowe, flety poprzeczne
*Organy
GATUNKI MUZYKI INSTRUMENTALNEJ:
*Sonata barokowa -składała się z 4 części:
I część wolna- polifoniczna lub homofoniczna
II część szybka- polifoniczna
III część wolna- stylizacja powolnego tańca
IV część szybka- stylizacja szybkiego tańca
-G.Frascobaldi, T.Merula
*Koncert kościelny- założeniem było obopólne wykonywanie dzieła przez dwie kontrastujące brzmieniowo grupy czyli zespół akompaniujący i grupę wykonawców lub jednego wykonawcę.
-A.G.Concerti
*Concerto Grosso- jest to koncert na kilka instrumentów solowych z towarzyszeniem orkiestry
-A.Corelli, G.Muffat
*Koncert solowy- Jest forma składającą się z 3 części:
I część- szybka
II część- wolna
III część- szybka
-A.Vivaldi,G.Torelli
INNI ZNANI KOMPOZYTORZY BAROKU NA ŚWIECIE:
a)Henry Purcell- stworzył on wiele oper np. Dydona i Eneasz, sonat, fantazji, pieśni solowych, duetów i tercetów
b)Jan Sebastian Bach-
c)Jerzy Fryderyk Händel
MUZYKA BAROKOWA W POLSCE:
Od wieku XVII ważnym ośrodkiem życia muzycznego, oprócz Krakowa, stała się Warszawa. Na dworze królewskim działali i komponowali muzycy włoscy. W pierwszej połowie XVIII w. istniało w Polsce ponad 40 kapel magnackich oraz ponad 100 kapel kościelnych i szkolnych. Muzycy zatrudnieni w kapelach kształcili się głónie w szkołach prowadzonych przez zakony pijarów i jezuitów.
KOMPOZYTORZY POLSCY:
Marcin Mielczewski
Jacek Różycki
Bartłomiej Pękiel
Stanisław Szarzyński (pierwsza pastorałka polska z tekstem łacińskim Motetto de Nativitate).
Grzegorz Gerwazy Gorczycki
Mikołaj Zieleński (pierwszy polski znany twórca zespołowych utworów instrumentalnych.)
Adam Jarzębski STYL BAROKOWY W LITERATURZE:
*jego twórcą był Giambettista Marino- stąd nazwa marinizm (konceptyzm)
*cechował go „przerost” formy nad treścią, a więc ozdobność, bogactwo środków artystycznych:
-inwersja.
-elipsa (skrót myślowy)
-hiperbola (wyolbrzymienie)
-wyliczenie
-kontrast
-oksymoron (zestawienie wyrazów przeciwstawnych)
-stopniowanie
-anafora (powtórzenie wyrazów na początku wersu)
-koncept (oryginalny pomysł)
DWA NURTY LITERATURY BAROKU:
ZIEMIAŃSKI DWORSKI
a) ZIEMIAŃSKI- inspirowany rodziną, tradycją szlachecką, życiem ziemiańskim, życiem politycznym
PRZEDSTAWICIELE:
*Zbigniew Morsztyn
*Wacław Potocki
*Jan Chryzaston Pasek
b)DWORSKI-inspirowany kulturą obcą (włoską, francuską), obyczajami dworskimi.
PRZEDSTAWICIELE:
*Jan Andrzej Morsztyn
*Daniel Naborowski
CECHY POEZJI BAROKOWEJ:
*utwór miał zaskakiwać czytelnika
*forma utworu powinna być oryginalna
*zaskakująca pointa
*makaronizmy- wtrącenia z innych języków
*bogactwo środków stylistycznych: oksymoron, hiperbola, powtórzenia
*motyw vanitas
MOTYW VANITAS W POEZJI:
-Jan Kochanowski „O żywocie ludzkim”, „Zachość, uroda, moc, pieniądze, sława, wszystko to minie jako polna trawa”
-Sir Walter Ralegh
GATUNKI LITERACKIE:
Wśród gatunków tendencje baroku najpełniej wyrażał dramat; jego prekursorem był W. Szekspir
CECHY DRAMATU SZEKSPIROWSKIEGO:
-zarwanie z zasadą trzech jedności
-zarwanie z zasadą decorum i zasadą estetyk- sceny komiczne przeplatają się z tragicznymi, język postaci jest zindywidualizowany, bohaterowie często używają zwrotów codziennych, czasem wulgarnych
-występowanie postaci i wydarzeń nierealnych, fantastycznych
-obecność scen zbiorowych
Uprawiano również sztuki dramatyczne o charakterze religijnym (autos sacramentales, misteria), dworskim (tzw. tragikomedia-balet, klasycystyczna tragedia i komedia), ludowym-jarmarcznym (commedia dell'arte), tzw. tragedię grozy oraz operę.
Do charakterystycznych gatunków należały: konceptystyczna liryka (G. Marino, L. de Góngora), epos rycersko-fantastyczny (wzór: poematy T. Tassa i L. Ariosta), romans pasterski, powieść łotrzykowska.
W Polsce wczesny barok przejawiał się w metafiz. poezji M. Sępa-Szarzyńskiego i S. Grabowieckiego; lirykę rel. reprezentował M.K. Sarbiewski, dworską poezję — J.A. Morsztyn, komedię — S.H. Lubomirski, epikę rycerską — W. Potocki i S. Twardowski; był uprawiany romans (W. Potocki), bujnie rozwinęło się pamiętnikarstwo (J.Ch. Pasek); w kaznodziejstwie ważną rolę odegrał P. Skarga.
PRZYKŁADY UTWORÓW BAROKOWYCH-
Utwory polskie:
*Jan Andrzej Morsztyn- „Do trupa” (sonet)- Porównanie trupa do zakochanego podmiotu lirycznego, opis tego co ich łączy, podobieństwa, obaj są zniewoleni. W tercynach zawarte są różnice między nimi (kontrast między sytuacją trupa, a człowieka zakochanego). Podmiot liryczny zazdrości trupowi, że ten się rozsypie i nie będzie cierpiał- zaskakująca pointa
„Cuda miłości” (wiersz), „Niestatek- ,Zdaniem podmiotu lirycznego kobiety są niestałe w uczuciach, prędzej to co nie jest możliwe będzie możliwe, niż kobiety będą stałe w uczuciach
„Na Tomka” (epigramat)
„O sobie”- Wiersz miłosny, mówiący o zawodzie miłosnym. Poeta poprzez wyliczenia informuje o swoim bólu z powodu jakiejś Katarzyny
„Nagrobek Perlisi”- Utwór żałobny, napisany po śmierci psa rasy maltańskiej, przypomina tren
*Daniel Naborowski-
„Marność” (wiersz) Głównymi wartościami, które czczą ludzie są wartościami marnymi, przemijającymi. Autor apeluje aby być wesołym i miłować innych. Ludzie powinni cieszyć się życiem, ale również pamiętać, żeby zachować umiar
„Krótkość żywota” Życie można porównać do chwili, jest ono krótkie i nietrwałe, zanim się obejrzymy będziemy osobami w średnim wieku. Jedno pokolenie umiera, następne się rodzi, jest to naturalna kolej rzeczy
„Do Anny” Autor zauważa,że wszystko jest nietrwałe i z czasem przemija. Liście opadają z drzew, ulatuje uroda, gładkość
„Cnota grunt wszystkiemu”
*Wacław Potocki- zbiór wierszy „Moralia abo rzeczy do obyczajów, nauk i przestróg”, „Ogród, ale nie plewiony...”, „Nierządem Polska stoi” (wiersz), „Zbytki polskie” (wiersz), „Pospolite ruszenie”, „Kto mocniejszy, ten lepszy”, „Transakcja wojny chocimskiej” (poemat epicki)
*Jan Chryzostom Pasek-
wiele pamiętników
Literatura powszechna
*Molier- „Świętoszek” (Jest to nowożytna komedia europejska. Zastosowany jest tutaj fałsz i obłuda, fanatyzm religijny)
*Molier- „Skąpiec” (Jest to tzw. Komedia charakterów.
Główna rolę w tej komedii odgrywa pieniądz.)
*William Szekspir- „Makbet” (Treść utworu oparta jest na faktach. Makbet jest uznawany również za świetne studium psychologiczne)
*William Szekspir- „Hamlet” (W utworze tym niezwykła jest nie tylko konstrukcja wydarzeń, ale i sylwetka głównego bohatera)
*Pierre Corneille- „Cyd”
(Jest to sztuka poświęcona zagadnieniom miłości i honoru)
CECHY CYDA JAKO DRAMATU:
-zachowane trzy zasady jedności: jedność miejsca, czasu i akcji
-zachowana zasada decorum i zasada jedności estetyki- podniosły, poważny styl, monumentalne postacie
-brak chóru
-nowoczesna budowa: podział na akty i sceny
-brak postaci i wydarzeń fantastycznych- dbałość o realizm
-bogate portrety psychologiczne postaci
-szczęśliwe zakończenie
*Miguel de Cerventes- “Don Kichote” (W jednej ze swych przygód rycerz bierze wiatraki za olbrzymów i stacza z nimi bohaterską i komiczną zarazem walkę)
Barok
Podsumowanie baroku
- by redakcja UCZNIAK.COM
- PRACA: PRZED SPRAWDZENIEM
- DOSTĘP: DARMOWY
- CZYTANE: 8445 razy
PRZEDMIOTY
Analiza wierszy
Antyk
Barok
Biografie
Biologia
Charakterystyki
Chemia
EGZAMIN GIMNAZJALNY
EGZAMIN MATURALNY
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
EGZAMINY ZAWODOWE
Ekologia
Ekonomia
Filozofia
Fizyka
Geografia
Historia
Informatyka
Język angielski
Język niemiecki
Język polski
Język rosyjski
Języki obce
Marketing
Matematyka
MATURA 2023
Mechanika
Motywy literackie
Młoda Polska
NEWSY
Oświecenie
Pozytywizm
Prawo
Przedsiębiorczość
Religia
Renesans
Romantyzm
Średniowiecze
Streszczenia
WOS
Współczesność
XX lecie