DZIEJE TRISTANA I IZOLDY - BOHATEROWIE (CHARAKTERYSYKA)
DZIEJE TRISTANA I IZOLDY - BOHATEROWIE (CHARAKTERYSYKA)

DZIEJE TRISTANA I IZOLDY - BOHATEROWIE (CHARAKTERYSYKA)

Tristan – wychowanek króla Marka, jego serdeczny, oddany i najwierniejszy przyjaciel. Gotów jest za niego oddać życie. Tristan kocha króla jak ojca, tymczasem przewrotny los i czary (tajemniczy napój miłosny) każą mu widzieć w Marku rywala, męża swej ukochanej Izoldy. Jest to powodem głębokiego konfliktu wewnętrznego, jaki (...)

"O zachowaniu się przy stole" P. Słota.

"O zachowaniu się przy stole" P. Słota.

Przecław Słota (Złota), burgrabia poznański (1398-1400) znany jest jako autor Wiersza o chlebowym stole (lub Wiersza o zachowaniu się przy stole). Utwór ten, powstały ok. 1400 roku, przetrwał w odpisie 1410-1420 r., został odkryty przez Aleksandra Brucknera i wydany w 'Ateneum' w 1891 roku. Jest to najstarszy wiersz świecki w (...)

Wizje życia ludzkiego (antropologia filozoficzna) w literaturze średniowiecznej
Wizje życia ludzkiego (antropologia filozoficzna) w literaturze średniowiecznej

Wizje życia ludzkiego (antropologia filozoficzna) w literaturze średniowiecznej

Krzyż i miecz - to znaczące symbole ideałów średniowiecznego człowieka; dwa ośrodki kształtujące kulturę duchową epoki - kościół i dwór - eksponowały różne wizje wartości życia ludzkiego. Pierwszy, poprzez nadanie egzystencji człowieka charakteru w pełni duchowego i religijnego, zmierzał ku idei ascezy, drugi - akcentując pojęcie honoru jako najwyższego dobra (...)

Święty i rycerz jako wzorce parenetyczne w literaturze średniowiecza
Święty i rycerz jako wzorce parenetyczne w literaturze średniowiecza

Święty i rycerz jako wzorce parenetyczne w literaturze średniowiecza

Celem literatury średniowiecza było pouczenie, wychowanie, tworzenie odpowiednich postaw moralnych, stąd częstym motywem jest afirmacja dobra i potępienie zła. Literatura średniowieczna utworzyła dwa wzorce parenetyczne - świętego i idealnego rycerza. Pierwszy z nich był kreowany w utworach hagiograficznych, tzn. żywotach świętych, np. św. Wojciecha, św. Stanisława, św. Kingi. "Legenda o (...)

Przedstaw i omów najstarsze zabytki piśmiennictwa polskiego
Przedstaw i omów najstarsze zabytki piśmiennictwa polskiego

Przedstaw i omów najstarsze zabytki piśmiennictwa polskiego

Język polski jest dość młody, zwłaszcza w piśmie (ok. 700 lat), ale nawet tak krótki czas zatarł wiele śladów polskiej literatury, ostało się tylko kilka bardzo sędziwych pism: Bogurodzica stanowi bardziej zapis języka, niż zabytek piśmiennictwa, gdyż jak się uważa, została spisana dopiero w kilkadziesiąt lat od powstania. W XIV i (...)

 
Kwiatki św. Franciszka z Asyżu - streszczenie
Kwiatki św. Franciszka z Asyżu - streszczenie

Kwiatki św. Franciszka z Asyżu - streszczenie

Rozdz. 21. O przeświętym cudzie, którego święty Franciszek dokonał nawróciwszy okrutnie dzikiego wilka z Gubbio W okolicach miasta Gubbio grasował wielki i okrutny wilk, który atakował nie tylko zwierzęta, ale i ludzi. Mieszkańcom miasta nie pomagała żadna broń. W końcu przestali wychodzić poza mury. Kiedy św. Franciszek przebywał (...)

Wzorce osobowe świętego i rycerza w średniowieczu.
Wzorce osobowe świętego i rycerza w średniowieczu.

Wzorce osobowe świętego i rycerza w średniowieczu.

Okres średniowiecza charakteryzuje się poglądem, zgodnie, z którym w centrum zainteresowania nauki, religii i sztuki, powinien znajdować się Bóg. Jemu należy podporządkować wszystkie sprawy ludzkie, całe życie człowieka. Pogląd taki zwany teocentryzmem, miał zasadniczy wpływ na kształtowanie wizji świata oraz ideowych wzorców osobowych epoki- religijnych i świeckich. Tak oto Kościół (...)

Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza

Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza

U schyłku średniowiecza tematyka śmierci znalazła się w centrum zainteresowania artystów i teologów. Zagadnienie śmierci w XIV i XV w. łączy się bezpośrednio z ideą ascezy i hasłami: "vanitas" oraz "memento mori". "Vanitas" pochodzi od zdania łacińskiego: "Vanitas vanitatis et omnia vanitas", co oznacza "Marność nad marnościami i wszystko marność". (...)


Roland - ocena postaci.
Roland - ocena postaci.

Roland - ocena postaci.

Roland to bohater "Pieśni o Rolandzie" oraz jednocześnie postać autentyczna; żył w XII w. Zginął w wąwozie Roncewall w walce z Saracenami w 778 r. Roland to ideał średniowiecznego rycerza: - walczy do końca bez względu na własne życie - posłuszny królowi, doskonale wypełnia jego polecenia - oddany Bogu i ojczyźnie - przekazuje obyczaj (...)

Nawiązania do Średniowiecza w literaturze polskiej późniejszych epok.
Nawiązania do Średniowiecza w literaturze polskiej późniejszych epok.

Nawiązania do Średniowiecza w literaturze polskiej późniejszych epok.

Nawiązania do Średniowiecza zaczynają się w Renesansie. Elementy renesansowe i redniowieczne łączy "Boska komedia" Dantego - wyraźne cechy redniowiecza: motyw wędrówki poza wiatem przez piekło, czyciec i raj. Poecie towarzyszy poeta Wergiliusz i ukochana Beatrycze. Typowe opisy piekła i raju. Typowa konstrukcja wznoszenia człowieka od grzechu do więtoci. Średniowiecze jako (...)