EGZAMIN GIMNAZJALNY

JAN KOCHANOWSKI, TRENY



JAN KOCHANOWSKI, TRENY

Tren – gatunek poezji żałobnej, pieśń lamentująca rozpatrująca myśli i czyny zmarłego.

  • pierwsze wydanie Trenów Kochanowskiego – 1580 r.

  • problematyka moralna, filozoficzna

  • wiele przewartościowań

Elementy epicedium:

  • I, II – ukazanie wielkości straty

  • III, IV, V – żal

  • VI – pochwała

  • VII, VIII – okazywanie wielkości straty

  • IX – napomnienie

  • XII, XIII – ukazanie wielkości straty i pochwała

  • XIV – żal

  • XIX – konsolacja

Brak jednostajności, monotonii.

Podmiot – 1) myśliciel, 2) ojciec, 3) syn.

Większość trenów – napisana 13-zgłoskowcem (II-V, VIII-XIII, XV, XIX), jeden (I) – 2-
-zgłoskowcem.

Topika „wszystko śpiewa jego wiarę”

Treny XVII i XVIII – nastrój psalmiczny

Tren I

  • apostrofa do trosk i żalów

  • porównanie – apolog (bajka, bo to dziecko)

  • smok  śmierć

  • cytat – sygnał nawiązania dialogu

  • psychomachia – walka wewnętrzna

Tren II

  • „lekkie rymy”, pisanie dla dzieci – usprawiedliwienie (treny poświęcone dzieciom – rzadkość)

  • zdrobnienia

  • topos „puer senex” – młodzieniec-starzec

  • śmierć – „Prozorpina”, nieubłagana, nieużyta ksieni

Tren III

  • apostrofa do Urszulki i do jej słów, zabaw, ukłonów (to, co się z Urszulką kojarzy)

  • ojczyzna – ojcowizna

  • zdrobnienia

  • marzenie o pocieszeniu

  • laudacja – opis

Tren IV

  • metafory dendrologiczne

  • Niobe

  • Persefona

Tren V

  • metafora organiczna – oliwka

  • śmierć – ogrodnik

  • po raz trzeci – zwrot do Persefony

Tren VI

  • Safona słowiańska

  • porównanie do słowiczka

  • cytat z pieśni weselnej

Tren VII

  • opis posagu

  • prawie „ironia” – stroje i Urszulka w jednej skrzynce

  • łoże – nie poślubne, lecz śmierci

  • stylizacja na pieśń weselną, ale język dziecka (zdrobnienia)

Tren VIII

  • „wielkie pustki w domu moim”

  • zapowiedź mądrości

  • kontrast – co było, co jest

  • opis

Tren IX – charakter refleksyjny

  • „kryzys światopoglądowy poety”

  • apostrofa do Mądrości  na nic mądrość

  • poszczególne cnoty  stopnie do mądrości

Tren X

  • pytania retoryczne – „gdzie jest Orszulka?” – katalog możliwych miejsc

    • np. „szczęśliwe wyspy”

  • pierwszy sygnał snu i pocieszenia

Tren XI

  • cnota jest fraszką, to mówi Brutus

  • wróg – przeznaczenie, los (Fatum)

  • ponowne nawiązanie do snu – zajęcia ludzkie, intelektualne

Tren XII

  • ukazanie wielkiej straty

  • Urszulka – metafora: „kłos”

Tren XIII

  • wielkość straty

  • epitafium – wzbogacenie formy trenu

Treny XIV i XV

  • nawiązania do mitologii

Tren XVI

  • „rozmowa” z Cyceronem (stoik „Arpin wymowny”, zmarła mu córka)

  • zamknięcie tradycji

Treny XVII i XVIII

  • nastrój psalmiczny – stylizacja na psalmy błagalne

  • odwołanie bluźnierstw skierowanych wcześniej przeciw Bogu

Tren XIX (Sen)

  • sen – realny

  • argumenty matki

  • „tu”  w niebie  opis, który nie jest opisem – to, czego nie ma, jest opisane, nie wyszczególniono, co jest

  • nawiązanie do tradycji antycznej i biblijnej

  • pocieszenie + pouczenie

Kochanowski napisał też Epitafium Hannie Kochanowskiej.