Renesans
Od apoteozy do zwątpienia i buntu. Porównaj renesansową koncepcję stwórcy zawartą w „Hymnie” z wizją Boga zawartą w trenie XVII.
- by redakcja UCZNIAK.COM
- PRACA: PRZED SPRAWDZENIEM
- DOSTĘP: DARMOWY
- CZYTANE: 3799 razy
„Hymn” Jana Kochanowskiego powstał we wczesnym okresie twórczości poety, przed rokiem 1559 w Paryżu. Pieśń ta ma charakter modlitewny (bezpośrednie zwroty do adresata obejmujące, niczym klamrą pięć środkowych strof wyliczających przykłady potęgi i dobroci Boga). Występuje tu topos Boga artysty (Deus artifex); Pan był pierwszym artystą, a świat – dziełem sztuki. Według autora, Bóg jest wszechobecny: „…wszędy pełno Ciebie,/
i w otchłaniach, i w morzu, na ziemi, na niebie.”, trwa niezależnie od czasu: „Bądź na wieki pochwalon, nieśmiertelny Panie!/ Twoja łaska, Twa dobroć nigdy nie ustanie.”. Dzięki temu człowiek może czuć się bezpieczny i szczęśliwy, lecz powinien być zarazem wdzięczny
za Bożą opiekę.
„Tren XVII” ma charakter lamentacyjny. Autor ubolewa nad tragedią, która go dotknęła – śmierci ukochanej córeczki, Orszulki. Uważa, że próżno możemy się chować od nieszczęść, ponieważ prędzej, czy później i tak nas dopadną: „…Próżno w bitwach nie bywamy;/ Ugodzi nieszczęście wszędzie,…”. Bóg jest tu przedstawiony jako „istota” bezlitosna, szydząca
z ludzkiej przestrogi.
Jan Kochanowski znany był z udzielania życiowych rad w swoich wierszach, a mimo to nie potrafił do końca pogodzić się ze śmiercią córki i zrozumieć, dlaczego ta tragedia spotkała właśnie jego. Dostrzegł, że dotychczasowe filozofie, którymi kierował się w życiu (stoicyzm, epikureizm) rozsypują się w zetknięciu z osobistą tragedią. „Treny” były wybuchem niekontrolowanego potoku słów przepełnionego żalem i rozpaczą. Uwielbienie
do Boga przerodziło się w gorycz.
„Hymn” to typowe dzieło klasycyzmu. Uroczysta i podniosła pieśń, która sławi Boga. Charakteryzuje go wzorcowa dla owej epoki forma. Występuje tu zbiorowy podmiot liryczny wychwalający Boga. Jest to wiersz sylabiczny, 13- zgłoskowy. Czterowersowa budowa strofy oraz przejrzysty układ rymów (aa bb) ukazują harmonię, piękno i prostotę języka.
Dla uniknięcia monotonii pojawiają się tu również przerzutnie.
„Treny”, to poemat epicedialny, czyli żale pośmiertne. Kochanowski jako jeden z niewielu poetów uczynił główną bohaterką nie postać stojącą wysoko w hierarchii społecznej,
lecz małe dziecko – Orszulkę. W roli podmiotu lirycznego występuje ojciec zmarłej dziewczynki, czyli sam poeta. „Tren XVII” także jest wierszem sylabicznym,
ale 8- zgłoskowym. 13 czterowersowych strof ozdabiają rymy parzyste (żeńskie, dokładne).
Obydwa utwory powstały w epoce renesansu. Napisał je ten sam poeta, a jednak różnią się od siebie diametralnie. W „Hymnie” Kochanowski dziękuje Bogu za wszelkie dobra, które stworzył i „podarował” ludziom. Natomiast w „Trenie XVII”, ciężko doświadczony przez los, wyraża swój brak zrozumienia dla woli Bożej i stawia pod znakiem zapytania stoicką zasadę, że trzeba pozostać niewzruszonym zarówno w obliczu szczęścia,
jak i klęski. Jakże jednak zachować kamienną twarz, gdy umiera nam dziecko? Czyż
nie przeczy to motcie humanizmu: „Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce”?
Oświadczam, że jestem autorem tej pracy.
PRZEDMIOTY
Analiza wierszy
Antyk
Barok
Biografie
Biologia
Charakterystyki
Chemia
EGZAMIN GIMNAZJALNY
EGZAMIN MATURALNY
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
EGZAMINY ZAWODOWE
Ekologia
Ekonomia
Filozofia
Fizyka
Geografia
Historia
Informatyka
Język angielski
Język niemiecki
Język polski
Język rosyjski
Języki obce
Marketing
Matematyka
MATURA 2023
Mechanika
Motywy literackie
Młoda Polska
NEWSY
Oświecenie
Pozytywizm
Prawo
Przedsiębiorczość
Religia
Renesans
Romantyzm
Średniowiecze
Streszczenia
WOS
Współczesność
XX lecie