W literaturze polskiej została utrwalona pamięć o Żydach od wieków zamieszkałych w Polsce, o ich odrębnej kulturze, języku, obyczajowości. Począwszy od początku wieku XIX pisarze zaznaczają ich obecność w polskim pejzażu społecznym, a syntetyczny wizerunek Żyda, w przeciwieństwie do publi-cystyki jest życzliwy, a nawet ciepły i serdeczny. Wyjątkiem jest negatywny obraz przechrztów w "Nie boskiej komedii" I. Krasicki go. Autor pokazał tu odstępców od wiary, którzy zerwali ze swym środowiskiem.
Z problematyką żydowską stykamy się już we fragmentach Starego Testamentu. Czytając Księgę Hioba oraz Psalmy poznajemy częściowo religię oraz kulturę i historię tego narodu, który uważał się za naród wybrany. Szczególnie popularny jest psalm ukazujący Żydów w niewoli babilońskiej, którzy wspominali swoją utraconą ojczyznę.
Z postacią Żyda spotykamy się w arcydziele poezji polskiej, jakim jest epopeja narodowa A. Mickiewicza "Pan Tadeusz". Akcja tego utworu rozpoczyna się przyjazdem Tadeusza do Soplicowa. Rozgrywa się ona w dobie napoleońskiej, na Pomorzu, w Soplicowie i okolicy. Fabuła sięga Polski szlacheckiej. Przedstawia wydarzenia w Soplicowie, na zamku Stolnika, we Włoszech śladem bitwy napoleońskiej, na Pomorzu oraz w Małopolsce i Wielkopolsce, w Księstwie Warszawskim. Obejmuje lata wcześnisze, poprzedzające konstytucję 3 maja i Targowicę, sięga po rok 1812.
Wspomnianym wyżej Żydem jest oczywiście karczmarz Jankiel. Adam Mickiewicz przedstawia go jako współorganizatora powstania na Litwie, który głębiej od szlachty rozumie interesy ojczyzny. Karczma, którą prowadził, to karczma chwiejąca się, krzywa, Jankiel chodził ubrany w długi sarafan (?), przepasany czarnym, jedwabnym pasem, na głowie nosił jarmułkę i miał oczywiście długą brodę. Cieszył się dobrą sławą i szacunkiem w okolicy, ponieważ był uczciwym, arendarzem nie znoszącym pijaństwa i znającym się na handlu. Bardzo wiele podróżował. Był wszędzie mile widziany i lubiany, szanowany zarówno przez zwolenników Horeszków jak i Sopliców. Był uzdolniony muzycznie, śpiewał i grał, a także uwielbiał różne zabawy ("był zabaw wielkim miłośnikiem"). Prawdopodobnie to dzięki niemu "Mazurek Dąbrowskiego" zyskał popularność na Litwie. Jankiel "miał taką sławę dobrego Polaka", mówił czystą polszczyzną. Często rozmawiał z księdzem Robakiem, którego podobno poznał w "cudzych krajach". Także i
ksiądz często w nocy prowadził potajemne narady z Jankielem w karczmie. To przecież tam Robak agitował do powstania, w czym wiernie pomagał mu Żyd. W księdze VII Podczas narady w Dobrzynie próbował
powstrzymać szlachtę od najazdu na Soplicowo, a nagromadzoną energię chciał wykorzystać w powstaniu. W księdze XII Jankiel wykonuje mistrzowski koncert na cymbałach, w którym w artystycznym skrócie przedstawił niedawne dzieje Polski. Analizując postać tego poczciwego karczmarz, można zauważyć pewne podobieństwo do Jacka Soplicy. Żyd, podobnie jak Jacek, był "agentem wywiadu" pracującego dla Legionów. Dowodem na to są ich potajemne spotkania oraz liczne podróże po Litwie, Francji i księstwie Warszawskim. Dla Jacka kaptur mnisi to było tylko przebranie. Dla Jankiela zawód karczmarz był kamuflarzem umożliwiającym mu działalność polityczną. Żydowski cymbalista, polski patriota, służył w Legionach jako muzyk. Brat polecił go Sędziemu na arendarza, dlatego obejmuje on karczmę, dzięki czemu uzyskuje doskonały punkt obserwacyjny i kontaktowy. Jankielto postać wyjątkowo pozytywna, bardzo
wyrazista. Bohater posiada same zalety: uczciwy, rozumny, mądry, sprytny, utalentowany i odważny, budzi powszechne zaufanie i działa skutecznie. Przede wszystkim jest gorącym patriotą ("Żyd poczciwy ojczyznę jako Polak kochał"). Może nas trochę dziwić fakt, że to właśnie Żyd współpracuje z księdzem Robakiem przy przygotowywaniu powstania i że właśnie on przypomina szlachcie niedawne wydarzenia począwszy od Konstytucji 3 maja do Targowicy i powstanie Legionów. Portret Jankiela bardzo się różni od utartego stereotypu i w późniejszej literaturze
karczmarza przebiegłego, sprytnego, dbającego tylko o własne interesy.
Z problematyką kwestii żydowskiej spotykamy się także w pozytywiźmie. Pisarze tego okresu byli demokratami wrażliwymi na sprawy społeczne i pamiętali o udziale Żydów w powstaniu styczniowym. Po-
nadto coraz więcej zaczynało się mówić o antysemityźmie, którego przyczyną były szerzące się "pogromy" w Rosji oraz wzmacniająca się pozycja kupiectwa żydowskiego i wkraczaniem Żydów w środowisko inteligencji. Dla pisarzy - pozytywistów charakterystyczna była teoria "pracy organicznej" która głosiła, że społeczeństwo będzie chore, jeżeli ja-
kaś jego część będzie niedomagać. Eliza Orzeszkowa
w artykule "O Żydach i kwestii żydowskiej" była
zdziwiona nikłym zasobem wiedzy Polaków o tym naro-
dzie, z którym od kilku wieków mieszkają na jednej
ziemi ("wyobrażaliśmy sobie naprawdę, że Żyd jest
maszyną do liczenia pieniędzy").
Utworem napisanym przeciwko antysemityzmowi
jest "Mendel Gdański" M. Konopnickiej. Autorka tak
określiła swoje stanowisko wobec Żydów: "wielką
zwolenniczką Żydów nie jestem, ale nienawidzę ucis-
ku i niesprawiedliwości... Za wszelką krzywdą goto-
wam przemówić zawsze". Bohater tego utworu jest
jedną z najpiękniejszych postaci w literaturze po-
zytywistycznej. Mendel, 67-mio letni introligator
mieszka od 27 lat w tym samym miejscu, w Warszawie
na Starym Mieście. Żyjąc samotnie wychowuje 10-cio
letniego wnuczka Kubusia, syna zmarłej córki. Jest
pracowity, mądry, sprawiedliwy, pełen godności i
powagi, pobożny, uroczyście obchodzi szabas. Jest
wyznawcą judaizmu. Jego księgą jest Stary Testa-
ment. Jego głęboka wiara budzi zdziwienie i szacu-
nek u proboszcza. Należy przede wszystkim zwrócić
ugagę na jego głębokie przywiązanie do Warszawy, na
jego tutejszość i zadomowienie, na przywiązanie do
miejsca, w którym żyje. Jego miastem jest Stare
Miasto. Tu znajduje się grób jego ojca i matki, żo-
ny i córki. Żyd był świadkiem powstania styczniowe-
go ("nasze miasto bardzo dużo ciemności ma i bardzo
dużo smutku, i bardzo dużo nieszczęścia"). Mendel
jest człowiekiem myślącym i poważnym. Gdy dowiaduje
się o rozruchach antysemickich, zastanawia się nad
ich słusznością. Wymienia na ten temat poglądy z
zegarmistrzem. Potępia też Kubusia, gdy ten uciekał
gdy wołano za nim "Żyd". Mówi: "uczciwym Żydem być
jest piękna rzecz". Z początku postawa Mendla wobec
rozruchów antysemickich jest optymistyczna i spo-
kojna. Szok przeżywa dopiero wtedy, gdy słyszy
krzyki, płacz, brzęk tłuczonego szkła, łomot kamie-
ni. Odrzuca pomoc sąsiadek. Wierzy jeszcze, że po-
grom jego nie dotyczy. Gdy jednak kamień rozbija
szybę, nie pociesza go nawet student stający w jego
obronie oraz nieistotny jest fakt, że bez szwanku
uchodzi z opresji. Dla niego w tym momencie jest
już wszystko skończone: stracił swoje miejsce na
świecie, swoj przekonania, swoją miłość do Warsza-
wy. Mendel wypowiada słowa: "u mnie umarło serce do
tego miasta". Tak więc tekst ten ukazuje bezsensow-
ność antysemityzmu a także zróżnicowane postawy lu-
dzi wobec tego problemu.
Wyjątkowo dużo uwagi poświęcił problemowi ży-
dowskiem Bolesław Prus, podobnie jak i narastającej
fali antysemityzmu w społeczeństwie polskim. Szcze-
gólnie widoczne jest to u niego w wybitnej powieści
pt. "Lalka". Wydaje się, że ocena Żydów jest tu
niejednoznaczna. Czasami przedstawieni są oni ko-
micznie. W utworze jest wiele postaci starozakon-
nych, ubranych w chałaty, śmierdzących cebulą,
często nazywanych parchami, krzykliwych, nachal-
nych, nie zawsze uczciwych. Jednak portret Żyda
tworzą trzy postacie tej powieści: inteligent Szu-
man i dwaj Szangbaumowie, ojciec i syn. Oni także
są ukazani dość śmiesznie, o czym świadczą liczne,
rodzajowe scenki humorystyczne z "pamiętnika stare-
go subiekta". Rzecki opisuje tam podróż żydowską
furką. Otóż okazało się wówczas, że opłacony przez
Mincla furman podwozi przy okazji różnych znajomych
i krewnych, oraz przemyca tytoń. Humorystyczne są
też sceny w sądzie i scena licytacji. Ukazują one
naród żydowski jako naród ludzi interesów, cieka-
wych, ruchliwych. Stary Szangbaum to zamożny, kon-
serwatywny Żyd, pełen energii. Doskonale zna się na
handlu, wie jak załatwić różne interesy (to on za-
łatwił Wokulskiemu fikcyjną licytację i kupno ka-
mienicy). Jest oszczędny i pracowity, śmieszy swoją
niepoprawną polszczyzną, oraz często zmieniającym
się stosunkiem do syna. Ten zaś to Henryk Szan-
gbaum. Brał udział w powstaniu i przebywał na zes-
łaniu na Syberii. Czuje się patriotą i Polakiem,
gdy jednak ci zaczęli wypominać mu żydowskie pocho-
dzenie, porzucił nazwisko Szangbaumowski i chciał
powrócić do dzielnicy żydowskiej. Jest inteligenty
i pracowity. Mimo to jest ukazany w świetle nega-
tywnym. Okazuje się bowiem, że to karierowicz, któ-
ry za pieniądze ugruntowuje sobie pozycję społecz-
ną, a nawet kontakty z arystokracją. Mimo to jest
zubożały wewnętrznie. Podobnie jak Henryk, byłym
powstańcem i sybirakiem jest dr Szuman, inteligent
o aspiracjach naukowych. Cechują go pesymizm i roz-
goryczenie, które wynika z przeżyć wewnętrznych
(śmierć narzeczonej). Stary kawaler, dziwak i scep-
tyk, był przyjacielem Wokulskiego i Rzeckiego. W
powieści pełni rolę komentatora. O Rzeckim mówi:
"Stary romantyk. Ginąca rasa". Posiada jakby pod-
wójną świadomość narodową. Mówi: "my, polacy i ja-
kem Żyd". Różny jest stosunek bohatera powieści do
Izraelitów. Są wśród nich przychylnie nastawieni
oraz antysemici. Do tych ostatnich należą: subiekt
Lisiecki, radca Węgrowicz, ajent Szprot. Negatywny
stosunek do Żydów mają nieliczni reprezentanci
mieszczaństwa. Żydzi są dla nich groźną konkuren-
cją. Arystokraci natomiast gardzą nimi, choć często
są ich dłużnikami (Łęcki i Starski). A więc ocena
Żydów jest niejednoznaczna. Ukazani są oni w
"Lalce" w sposób krytyczny i komiczny, traktowani
są jako integralny element społeczeństwa polskiego.
Żydzi są także obecni w literaturze młodopol-
skiej. W utworach tego okresu pojawiają się jako
nieodłączny element pejzażu społecznego, np. karcz-
marze w "Chłopach" i "Weselu" oraz biedota w
"Ludziach bezdomnych". Opowieść Judyma o potwornych
warunkach panujących na ulicy Krochmalnej i Ciepłej
dotyczy przede wszystkim Żydów tam mieszkajacych. W
"Ludziach bezdomnych" pojawia się też inteligent
żydowski, lekarz Chmielnicki, który wyśmiewany, da-
leki od elity z salonu doktora Czernisza, wciąż od-
czuwa antysemityzm.
Do tej pory pisząc o Żydach opisywałem tylko
postacie męskie, natomiast na uwagę zasługują dwie
kreacje kobiece z literatury Młodej Polski. Jest to
Ryfka z "Wiernej rzeki" oraz Rachela z "Wesela".
Pierwsza z nich, kilkunastoletnia dziewczyna, poma-
ga pannie Salomei, ostrzegając ją przed oddziałami
rosyjskimi. W ten sposób odwdzięcz się jej za naukę
i pomoc. natomiast Rachela to prowincjonalna inte-
ligentka. Czuje się wyobcowana ze swego środowiska,
tęskni do innego świata, jaki sobie stwarza we
własnej wyobraźni. jest zafascynowana sztuką i ar-
tystami. Pełni bardzo ważną rolę w dramacie: to ona
wpada na pomysł, aby zaprosić na wesele wszystkie
dziwy do bronowickiej chaty. W przeciwieństwie do
rachel, jej ojciec, karczmarz, Mosiek, niezwykle
trzeźwo patrzy na państwo - chłopskie wesele. Oglą-
dając strój Pana młodego mówi; "pan się narodowo
bałamuci", a do dziada; "taka szopka". Sam na we-
selw przyszedł w interesach.
Epizodycznie występują też Żydzi w "Nocach i
dniach" M. Dąbrowskiej. Są to postaci sympatyczne,
np. żydówka Arkuszawa, żyd Szymszel - poczciwina,
pozostający w ciągłym kontakcie z Niechcicami, a w
roku 1914 to on odbywa z panią Barbarą jej "podróż
w nieznane".
Literatura późniejsza związana jest głównie z
tematyką Holocaustu. Do utworów podejmujących tą
tematykę należą m.in. opowiadania T. Borowskiego,
"Medaliony" Z. Nałkowskiej, "Rozmowy z katem",
"Początek" Szczypiorskiego.
Analizując "Medaliony" należy zwrócić szcze-
gólną uwagę na opowiadania: "Kobieta cmentarna",
"Przy torze kolejowym", "Dwojra zielona" oraz
"Człowiek jest mocny".
Bohaterką pierwszego z nich jest kobieta pie-
lęgnująca kwiaty na grobach. Treść stanowią jej
zeznania dotyczące Żydów oraz uprzedzeń Polaków wo-
bec nich. Mimo to ze współczuciem opowiada o sce-
nach, jakie obserwowała w pobliskim getcie. Tych,
którzy próbowali się opierać, zabijano na miejscu,
innych wywożono samochodami także na pewną śmierć.
Zmokano drzwi i podpalano domy. Żydzi wyskakiwali z
okien i wyrzucali własne dzieci na bruk. Opowiada-
nie kończy się refleksją kobiety: "wiemy o spokoj-
nych pochodach ludzi idących bez sprzeciwu na
śmierć. O skokach w płomienie, o skokach w prze-
paść. Ale jesteśmy po tej stronie muru". "Przy
torze kolejowym" to scena śmierci Żydówki, która
próbowała uciec z transportu. Została jednak ranna
w kolano. Zachowanie się ludzi jest przerażające.
Sparaliżowani strachem o własne życie nie odważyli
się udzielić kobiecie pomocy. Ona zdawała sobie z
tego sprawę, zrezygnowana sama poprosiła, by ją
zastrzelono. Żydówką jest także kobieta z opowiada-
nia "Dwojra zielona", która straciła najbliższych.
Ranna, głodna i zaszczuta, pragnie umrzeć. Wspomi-
na, jak w czasie akcji "wywożenia do Treblinki"
ukrywała się na strychu, czasem przez kilka tygod-
ni, jedząc kaszę manne. W noc sylwestrową 1943 roku
Niemcy urządzili sobie zabawę: strzelanie do ludzi.
Wtedy to Dwojra straciła oko. Wreszcie bohaterka
wyszła z ukrycia, bo stwierdziła, że lepiej jest
umrzeć z innymi, niż w samotności. Ta Żydówka, któ-
ra wcześniej chciała umrzeć, uświadamia sobie, że
jest świadkiem historii ("niech świat o tym wie, co
oni robili").
Tytuł opowiadania "Człowiek jest mocny" może
być interpretowany dwojako. Człowiek jest mocny, a
więc ma siłę, taki, który może pracować, a więc nie
musi iść od gazu, ale człowiek jest nocny, bo chce
żyć mimo tragedii i nieszczęć, które go spotykają.
Bohater, Żyd, Michał P. pracuje przy wywożeniu Ży-
dów z Koła. Wyznaje, że widział też całą swą rodzi-
nę. Później został przeniesiony do Chełmna, gdzie
grzebie zwłoki ludzi. Któregoś dnia Michał P. roz-
poznaje wśród grzebanych zwłok ciała żony i dzieci.
Wtedy z rozpaczy położył się na nich i prosił, by
go zastrzelili.
Portret Żyda to temat bardzo szeroki, nie spo-
sób opisać wszystkich utworów podejmujących tą
problematykę. Ja skoncentrowałem swoją uwagę na
w.w. pozycjach ("Pan Tadeusz", "Mendel Gdański",
"Lalka", "Noce i dnie", "Wesele" i "Medaliony").
Ale temat ten mógł być także oparty na utworach:
"Rozmowy z katem" K. Moczarskiego, "Campo di Fiori"
Cz. Miłosza i in. Literaturę wzbogacają różne fil-
my, poczynając od "Ulicy Granicznej" A. Forda, a
kończąc na "Austerii" J. Kawalerowicza, "Korczaku"
A. Wajdy i "Europa, Europa" A. Holland. Można
stwierdzić, że choć przez całe wieki Żydzi i Polacy
żyli osobno, to jednak był podejmowany pewien dia-
log w kulturze i trwa on w dalszym ciągu. Polska w
ciągu wieków była jednym z centrów kultury żydow-
skiej i jedną z żydowskich ojczyzn.
- Home
- Motywy literackie
- Portret Żyda
Motywy literackie
Portret Żyda
- by redakcja UCZNIAK.COM
- PRACA: PRZED SPRAWDZENIEM
- DOSTĘP: DARMOWY
- CZYTANE: 4733 razy
PRZEDMIOTY
Analiza wierszy
Antyk
Barok
Biografie
Biologia
Charakterystyki
Chemia
EGZAMIN GIMNAZJALNY
EGZAMIN MATURALNY
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
EGZAMINY ZAWODOWE
Ekologia
Ekonomia
Filozofia
Fizyka
Geografia
Historia
Informatyka
Język angielski
Język niemiecki
Język polski
Język rosyjski
Języki obce
Marketing
Matematyka
MATURA 2023
Mechanika
Motywy literackie
Młoda Polska
NEWSY
Oświecenie
Pozytywizm
Prawo
Przedsiębiorczość
Religia
Renesans
Romantyzm
Średniowiecze
Streszczenia
WOS
Współczesność
XX lecie