Leonardo da Vinci ( 1452-1519), urodził się jako syn zamożnego notariusza, kształcił się w warsztacie Verrocchia, zarówno w rzeżbie, jak i w malarstwie.Wzrastająca we Florencji reakcja, która w końcu wyraziła się rządami Savonaroli, reakcja przeciw renesansowi, przeciw swobodzie myśli i humanizmowi sprawiła, że trzydziestoletni Leonardo ofiarował swe usługi jako nadworny malarz, inżynier i rzeżbiarz księciu Mediolanu Ludwikowi Sforzy.
Leonardo nie mógł zdobyć wykształcenia ze względu na swoje pochodzenie, dlatego uczęszczał do szkoły wiejskiej. W opanowaniu techniki czytania i pisania pomogli mu jego dziadkowie i stryj. Mimo, że Leonardo był leworęczny, a takie dzieci uważano za nienormalne i zmuszano je do nauki pisania prawą ręką do końca swojego życia nie przejawił nawet ochoty do jej zmiany, a wręcz przeciwnie był dumny z tej anomalii. Jego pracownia była jedną z dwóch najważniejszych w mieście, a mieściła się przy Via de Agnolo wszyscy praktykanci musieli mieszkać na miejscu, jednak warsztat ten był miejscem które inspirowało artystów. W 1503 roku artysta powrócił do Florencji i tam wówczas namalował “Giocondę", jeden z najwspanialszych portretów w dziejach sztuki światowej. Dla samego artysty obraz ten był czymś więcej niż tylko wizerunkiem Mony Lisy, małżonki florenckiego szlachcica Gioconda - świadczy o tym jej podobieństwo do wielu innych namalowanych przez Leonarda aniołów i kobiet. Już we wczesnych Leonardowskich portretach kobiecych rozpoznajemy rysy, które najsilniej uwydatniają się w Giocondzie -przede wszystkim ów ledwo uchwytny, jakby przelotny, pełen niewysłowionego uroku uśmiech. Dla Leonarda uśmiech był czynnikiem ogromnie wzbogacającym wyraz wewnętrznego życia człowieka.
W portrecie jest jakby zamknięta tajemnica piękna, uosobiona w uśmiechu Mony Lizy. Spokój klasycyzm, pogoda życia kontrasują z dziwnym krajobrazem, grożnym i martwym. Jeden Leonardo umiał tak łączyć dwa przeciwieństwa. Technika malowania u niego była nadzwyczajna. Mieszanie kolorów, kontrasty cieniowe, lub postać jakby zatrzymana w ruchu... Miewa rozmaite znaczenia: boskości, szczęścia, naiwności, miłości macierzyńskiej. Ręce byłe bardzo trudną rzeczą do malowania dlatego w renesansie zaczeło wchodzić w modę, ponieważ każdy artysta chciał jak najbardziej być wyróżniony, indywidualistą, zauważanym. Z tego powodu poraz pierwszy zaczeło się rysowanie portretów po pas, żeby tym sposobem pokazać umiejętności rysowania najtrudniejszych rzeczy, czyli rąk.
I oto Leonardo, taki właśnie konwencjonalny uśmiech, poznany w pracowni Verrocchia, wprowadził do swoich obrazów, dla ożywienia postaci, a nie dla wartości mistycznych, podświadomych, symbolicznych. Leonardo umikał symboli, bo unikał tajemnic, lub powiedzmy lepiej, dążył do ich rozwiązania.
Dzieło powstało między 1503 a 1506 rokiem i najprawdopodobniej przedstawia Florentinę, żonę Francesco del Giocondo. Do Francji obraz trafił razem ze swoim twórcą na początku XVI wieku. W 1911 roku został skradziony. Po dwóch latach dzieło odnaleziono we Florencji. Uśmiech i sława przyciągają miliony zwiedzających, chroni przed nimi oraz zmianami klimatu szklana osłona. Badania, które czekają obraz, mają też dać precyzyjniejszą odpowiedź, jakich materiałów użył Leonardo da Vinci.
Cechy charakterystycznie w malarstwie renesansowym: facsynasja pięknym ludziekiego ciała, malowania farbami olejnymi, zachowanie trójwymiarności, długiego planu i światłocienia, wyważenia miar i proporcij, odzwierciedlenie głuwnej idei epoki, charakter realistyczny. Panuje tematyka świecka, wżięta z biblii lub mitologii. W renesansowej sztuce dominowały harmonia i ład, a w malarstwie pojawiła się perspektywa. Wyraźnie dostrzec można było piękno proporcji, wzorowane na antyku. Przyglądając się obrazom zauważamy symetrię, tzn. postać jest komponowana w taki sposób, iż daje się wpisać w trójkąt lub piramidę, przez środek których przechodzi oś symetrii. Brak było dynamiki, dominowała raczej statyka. Mona Liza jest namalowana farbami olejnymi, dynamika, i kolorystyka przekraczają wszelkie możliwości tej epoki. Da Vinci można tak powiedzieć przekroczył i otworzył granice nowych możliwości, nie tylko w malarstwie, ale i w fizyce,rzeżbie i innych dziedzinach naukowych.
- Home
- Język polski
- Leonardo Da Vinci -Mona Liza ( analiza i interp. obrazu)
Język polski
Leonardo Da Vinci -Mona Liza ( analiza i interp. obrazu)
- by redakcja UCZNIAK.COM
- PRACA: PRZED SPRAWDZENIEM
- DOSTĘP: DARMOWY
- CZYTANE: 3954 razy
PRZEDMIOTY
Analiza wierszy
Antyk
Barok
Biografie
Biologia
Charakterystyki
Chemia
EGZAMIN GIMNAZJALNY
EGZAMIN MATURALNY
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
EGZAMINY ZAWODOWE
Ekologia
Ekonomia
Filozofia
Fizyka
Geografia
Historia
Informatyka
Język angielski
Język niemiecki
Język polski
Język rosyjski
Języki obce
Marketing
Matematyka
MATURA 2023
Mechanika
Motywy literackie
Młoda Polska
NEWSY
Oświecenie
Pozytywizm
Prawo
Przedsiębiorczość
Religia
Renesans
Romantyzm
Średniowiecze
Streszczenia
WOS
Współczesność
XX lecie