Monolog jest formą wypowiedzi zazwyczaj w dramatach. Umożliwia głównemu bohaterowi pokazanie swoich uczuć, myśli przed publicznością. W XVI wieku za czasów Szekspira monologi były bardzo często używane, gdyż za zadanie miały poinformować odbiorcę o obecnym stanie ducha, przemyśleniach i uczuciach bohatera. W dramacie Szekspira monologi wykorzystywane są bardzo często, Książe zwraca się, bo publiczności aż pięć razy, ostatni raz, gdy chce zapowiedzieć zrealizowanie swoich słów.
W scenie 2 aktu 1,Hamlet pokazuje swój wielki żal po stracie ojca i pośpiesznym małżeństwem matki, nie może się pogodzić z postępowaniem matki. Złośliwie przedstawia matkę w złym świetle przed widownią.
„Nawet miesiąc nie minął, nawet nie zdążyła zmyć soli nieszczerych łez z zapuchłych powiek,a proszę – nowy mąż. Tak się uwinąć, tak zgrabnie wskoczyć w kadziroczczą pościel(...)”,dalej stwierdza, „Lecz, choćby serce rwał ból, muszę milczeć.” W tym fragmencie możemy zauważyć, że Hamlet jest człowiekiem zamkniętym w sobie, robi dobrą minę do złej gry. Choć bardzo cierpi woli ten ból trzymać w sobie niż podzielić się nim. Być może mogłoby się okazać, że Hamlet nie ma się, do kogo zwrócić, ze swoim problemem.
W scenie 2 aktu 2 Hamlet rozczula się nad sobą, porównując swoją obecna sytuację do fikcji. „Jestem sam na sam ze sobą. Och, jakież ze mnie podłe, tępe bydlę!”. Hamleta ciągle dręczą myśli związane z pomszczeniem śmierci ojca, w końcu wymyśla, że zatrudni aktorów do odegrania sceny śmierci ojca i zaobserwuje reakcję wuja.
Jak bardzo współczesny człowiek podobny jest do Hamleta. Gotów wykończyć, nastraszyć tylko dla satysfakcji. Przebaczenie i miłosierdzie tak rzadko goszczą w sercu człowieka XXI w. Choć minęło tyle lat Szekspirowski Hamlet ciągle jest uosobieniem współczesnego człowieka.
Kolejne monolgi znajdują się w akcie III. W scenie 1, Książę zawiedziony doczesnym życiem, wielkim realizmem brakiem jakichkolwiek urojeń, z żalem i rozczarowaniem pyta „Być albo nie być – oto jest pytanie.” Zastanawia się nad sensem życia, nie widzi w nim nic prócz cierpienia. Życie traktuje jak jedną wielką mękę. Uważam, że Hamlet przesadza, jego problemy są urojone. Napędza siebie i robi z siebie ofiarę. Nie jest szaleńcem, choć tak się może wydawać.
Scena 2 opowiada o przygotowaniu aktorów przez Hamleta, do odegrania sceny mordu. Hamletowi zależy, aby wszystko odbyło się płynnie, spokojnie a zarazem bardzo dobitnie i wymownie. Chcąc upewnić się o winie Klaudiusza, prosi Horacja, aby obserwował króla. Myślę, że Hamlet jest przekonany o winie króla, ta demonstracja jest mu jedynie potrzebna, aby przygotować się do powiedzenia matce prawdy o całym złu jej małżeństwa „(...) Będę synem okrutnym, ale nie wyrodnym. Wbiję w nią ostrze słowa, nie sztyletu.” Hamlet nie dostrzega podobieństwa między złym słowem a sztyletem. Słowa ranią bardziej niż siniaki. Siniaki, rany zniknął i zapomni się o krzywdzie, słowa zostają w pamięci, potrafią brzmieć w głowie przez długi czas. W scenie 3, Hamlet gotowy jest zabić, ale nie pozwala mu na to wyrachowanie, gdyż widzi, że król się modli. Nie chce by Klaudiusz zaznał wiecznego szczęścia, chce jego bólu i cierpienia „W gniewie w śnie po pijanemu, w burdzie przy kartach, czy w brudnej rozkoszy kazirodczego łoża – w chwili, w której jest wszystko, tylko nie przedsmak zbawienia.”
Ostatni monolog Hamlet wygłasza w scenie 4 aktu IV, kiedy żałuje, że nie zemścił się przy pierwszej okazji.
W pewnym momencie dramat może stać się dla czytelnika trochę trudny i niezrozumiały, aby naprowadzić widza na „trop” Szekspir wprowadza monologi Klaudiusza, który próbuje pokazać skruchę i żal, niestety w kolejnym monologu informuje, że nie poczuwa się do winy i, że postanowił wysłać Hamleta na śmierć do Anglii.
Oprócz powyższych monologów, w sztuce można zauważyć wiele zdań mówionych „na stronie”. Pełnią one podobne funkcje, co monologi, tzn. mają na celu powiedzenie publiczności o swoich myślach. Jedyną zauważalną różnicą jest długość tych wypowiedzi.
Każdy z monologów opisuje charakter Hamleta, pomagają one zrozumieć motywy postępowania, wpływ wcześniejszych wydarzeń na życie i psychikę bohatera. Już na samym początku widzimy wielkie załamanie Księcia, chęć popełnienia samobójstwa. Jednak, jakby bardziej wczytać się w słowa Hamleta, można zauważyć w nim zrozpaczonego po stracie ojca chłopca, kochającego matkę, ale umartwiającego się jej wyborem syna i człowieka, który nie ma i także nie może się z nikim podzielić kłopotem.
Monologi pełnią istotną rolę w „Hamlecie”, przedstawiają publiczności bohatera, ukazują jego cech charakteru, przedstawiają motywy postępowania a czasem nawet usprawiedliwiają. Dzięki nim bohater może się wytłumaczyć lub pokazać, co czuje i myśli.
- Home
- Język polski
- Monologii w "Hamlecie" W.Szekspira. Rola monologów w „Hamlecie”.
Język polski
Monologii w "Hamlecie" W.Szekspira. Rola monologów w „Hamlecie”.
- by redakcja UCZNIAK.COM
- PRACA: PRZED SPRAWDZENIEM
- DOSTĘP: DARMOWY
- CZYTANE: 8888 razy
PRZEDMIOTY
Analiza wierszy
Antyk
Barok
Biografie
Biologia
Charakterystyki
Chemia
EGZAMIN GIMNAZJALNY
EGZAMIN MATURALNY
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
EGZAMINY ZAWODOWE
Ekologia
Ekonomia
Filozofia
Fizyka
Geografia
Historia
Informatyka
Język angielski
Język niemiecki
Język polski
Język rosyjski
Języki obce
Marketing
Matematyka
MATURA 2023
Mechanika
Motywy literackie
Młoda Polska
NEWSY
Oświecenie
Pozytywizm
Prawo
Przedsiębiorczość
Religia
Renesans
Romantyzm
Średniowiecze
Streszczenia
WOS
Współczesność
XX lecie